PERSOONLIJKE-ONTWIKKELING

Pippi Likables

Geplaatst op: 15-03-2018 door Paul


rode sportschoenen

Wat moet je daar nu mee? Pippi's herkennen dit wel. Pippi's die nu volwassen zijn en het moderne leven hebben omarmd. Het leven van en vol van overvloed, mogelijkheden en kansen. 

En Likable dan?

Likable zoals in ontroerend, aantrekkelijk, uitnodigend, 'bij willen zijn', avontuurlijk, moedig, etc. Net zoals Pippi was. Hoe zou het nu zijn dat te veroorzaken?! Hoe zou het zijn vrij te leven zodat mensen willen leren en weten hoe JIJ dat toch doet? Ik heb daarvoor de TOP 12 bedacht. Je vindt ze ook op mijn website. En ook hier. In dit artikel. 

Ze zijn de leidraad voor iedere 'volwassen' Pippi. Ik noem ze zoals je wellicht weet ook wel Renaissance Souls.  Mensen met meerdere interesses, voorkeuren en talenten. Mensen die ook razendsnel leren, ideeën weten te combineren tot iets ongelooflijks en zich moeiteloos bewegen in een grote diversiteit aan situaties en mensen.  Voor hun en voor jou (als je je herkent), hierbij de TOP 12 waar jij voor mag staan en gaan;

1. Je wacht niet op een of andere commissie of instituut dat je officieel toestemming geeft met een of ander diploma waarin wordt verklaard dat je nu werkelijk je eigen onoverwinnelijkheid en vrijheid hebt gevonden. Zoals je gewend was beloond te worden als je een zekere kennis of vaardigheid had geleerd. Die onoverwinnelijkheid en vrijheid laat zich niet vertalen in een diploma. Je hebt geen diploma nodig om werkelijk dat te tonen wat je bent; een Pippi of Lucky Luke!

In ons door traditionele middelmatigheid gedomineerde samenleving zijn we gewend geraakt aan toestemming. En daardoor aan een soort moeizaam geklim tegen een of andere steile ladder aan. En erger nog door het achterlaten van diepe slijmsporen omdat je zo verdwenen bent in het pleasen van anderen voor eigen gewin. Jarenlang geforceerd streven naar promoties op je werk in een of ander specialisme, moeizame pogingen om jouw creaties zendtijd te laten krijgen in tijdschriften of art galeries, of in een corporate omgeving voorbij de innovatie commissie te manoeuvreren, of vechten voor spreektijd om jouw heldere business analyses nu eens eindelijk in de board te krijgen. Nou ja, wat je ook maar voor creaties had. 

Iedere keer dat wachten of strijden voor toestemming van iemand. Nu is dat gelukkig allemaal anders. Internet geeft ons de mogelijkheid ongebreideld onze creaties te tonen en te verspreiden. Ons merk neer te zetten. Zonder toestemming of enige censuur. Direct naar de doelgroep. Met een thema dat al onze interesses of een groot deel ervan dekt en demonstreert. Niet alleen internet geeft ons die mogelijkheid. Het is altijd al ons geboorterecht geweest. Voor mijn part begin je klein in je eigen directe omgeving, zonder internet. Weet dat we geboren zijn met een natuurlijk welzijn, een natuurlijke veerkracht, een natuurlijke creatie kracht. Dat geboorterecht claimen we nu zonder enig diploma. In al zijn omvang.

2. Je gebruikt en 'misbruikt' het Internet en je directe omgeving voor jouw nobele doelen.

Je stem laten horen op internet en in je directe omgeving, dat is jouw nieuwe speelveld. Moderne instrumenten betekenen moderne regels en dat betekent ook dat als je een website kan starten, dat je een business kan starten. Een business vanuit de power van natuurlijke liefde, vreugde, vrede en welzijn. Je doelen worden daarmee vanzelf nobel. En dat valt op en belangrijker nog; het trekt aan. Het is onvermijdelijk. En het betekent ook dat als je een idee concreet wilt maken dat je dan de kracht van je locale en regionale netwerk benut door mensen bij elkaar te krijgen. Je hoeft niet te bedelen, je hoeft niet te jagen achter een baan aan – je bent zelf de baas om jezelf in te huren. Het internet en jouw directe omgeving zijn jouw kantoor. En bijkomend voordeel van het internet, dat kantoor kan overal staan.

3. Ieder ding dat je in eerste instantie niet begrijpt en waarvan je denkt dat je het nooit zult begrijpen, mag je nooit afhouden van het spontaan en helder blijven in je hoofd. Of erger nog dat je (tijdelijk) helemaal niks meer doet. Of nog erger dat je je nobele doelen niet kunt nastreven.

Als er niemand meer is die je vertelt wat je moet doen, dan mag je nu dus zelf bepalen wat je moet doen. Dat kan wel eens lastig zijn. En voor je het weet verdwijn je in het niets. Je komt in een bore-out (blijvende verveling) of een verdovende verwarring terecht of je duikt in uitstelgedrag. Je moet leren te vertrouwen op wat er verschijnt vanuit de inzichten die je zelf krijgt. En die inzichten kun je vertrouwen zeker als je meerdere keren dezelfde krijgt. Het gaat wennen, weet dat! 

En weet ook; iedere vaardigheid is te leren. Werkelijk iedere vaardigheid. In het begin kun je je nog niet permitteren dingen uit te besteden. Soms moet je daarom ergens doorheen en nog een keer en nog keer. Je zweet, zwoegt, vloekt, vecht, huilt. Weet dat het er bij hoort. Weet dat het hoort bij leren. Je praktische verstand helpt je samen met je veerkracht. Ondernemerschap komt niet makkelijk. Het is uitproberen, op je bek gaan, opstaan, uitproberen, op je bek gaan, opstaan. En nog een keer. Op je bek gaan is uitgevonden zodat we opstaan leren. Dit ga je steeds beter begrijpen zodat als je de overwinning proeft, het meer dan lekker smaakt.

4. Je tekent niet je eigen doodvonnis. Never.

Er zal een verleiding zijn. Ik ken hem maar al te goed. Je denkt dat het internet aan je voeten ligt. De hele wereld ligt open. Dus zet je breed en groot in. Zoveel mogelijk onderzoeken en experimenteren, zoveel mogelijk mensen bereiken, investeren in advertentie campagnes, uitgebreide SEO inregelen, artikelen en E-books en andere prachtige producten maken en pushen. Going all the way. 

Dat is je doodvonnis tekenen tenminste als je je hele carrière inzet op deze manier zonder een of andere (lullig) bijbaantje aan te houden. Begin klein. Bouw aan werkelijke en echte fans. Bouw een persoonlijke relatie. Vergeet auto corresponders, behandel daarentegen iedere mail en ieder contact persoonlijk. Realiseer je dat als je 148 werkelijke fans hebt die in 1 jaar jou 100 Euro betalen, je al 14.800 Eurootjes hebt. En kies één ding om mee te starten. Schrijf eerst maar eens een handvol artikelen. Of maak een prachtig E-Book. En gebruik die paar fans als kritisch publiek. Of stuur de warme relaties die je al hebt een enthousiaste mail dat je iets nieuws bent begonnen en dat je hun hulp kunt gebruiken. Je meteen concentreren op groot en breed zorgt ervoor dat je onbekend raakt, je wordt pas bekend door 1 ding waar je je helemaal op toelegt. Van daaruit kun je altijd nog uitbreiden.

5. Je start een beweging, niet zomaar een onderneming.

Start niet een onderneming vanuit de aanname dat je moet concurreren. Of dat je alles op alles stelt iets te bedenken dat nog nooit door iemand anders is bedacht. Of dat je denkt dat je ergens de eerste mee moet zijn. Waar het om gaat is dat je iets creëert wat helemaal JIJ bent. JIJ uitademt. Waarin jij natuurlijk de enige bent! Want er is maar 1 versie van jou. 

Kies wel een thema dat al jouw talenten en interesses samenbrengt of een groot deel. Een thema waarin jij razendsnel leert, schijnbaar onmogelijke combinaties concreet en helder maakt en waarin jij jouw behoefte aan variatie kwijt kan. En check die creatie, dat thema, die doelgroep. En nog een keer. Bestaat er iets soortgelijks, is er een publiek voor, los je iets werkelijk op? Heeft het een echte betekenis voor anderen? Verandert er iets wezenlijks in hun leven? Het gaat dus om JOU en HUN en de betekenis die je creëert en geeft. Dan start je een beweging en heb je niet zomaar een onderneming.

6. Je denkt altijd eerst aan je eigen cash flow.

Wat is het eerste dat je op de makkelijkste manier kunt verkopen? Begin daarmee. Je hebt cash flow nodig om te leven, om te eten, om te wonen. En maak je niet druk, in godsnaam niet. Je zult altijd in actie komen als de nood hoog wordt. Je kunt altijd nog schakelen naar een noodscenario. En wat je nu verkoopt hoef je niet voor altijd te verkopen, no worries. En bovendien, je bent een Pippi, dus je bent vindingrijk genoeg. Je moet eerder jezelf afremmen niet de ene creatie na de andere op het web te smijten. Het is eerder dat je jezelf moet dwingen geld te verdienen met datgene wat in aanvang het makkelijkste is voor je. 

7. Je ziet opschalen als een nieuwe religie.

Dit heeft natuurlijk te maken met de vorige. Als dat wat makkelijk aan te bieden en te verkopen was werkelijk goed verkoopt en je cash flow dekt, dan is het tijd iets te gaan verkopen dat zichzelf verkoopt. Zonder jouw voortdurende aandacht en aanwezigheid. Anders wordt het weer een baan. Een baan als freelancer. Zoals zovelen. Waaronder ik ook. Niks mis met freelance werk maar het waren vaak wel de tijden dat je maar ja zei tegen van alles en nog wat, ten faveure van je angst voor een lege portemonnee, en met de druk van het moeten halen van door klanten opgestelde deadlines, onrealistische doelen, gedraaikont van jou in creatieve hersenspinsels waarmee je je resultaten veinsde. En erger nog, die klant vond dat ook eigenlijk helemaal niet erg. Deze middelmatige en onnodige shit is verleden tijd. Je bepaalt nu je eigen regels, je eigen carrière en vooral je eigen overvloed. 

8. Je bent gevaarlijk zelfverzekerd in het bepalen van je tarieven en je eigen financiële huishouding.

Je gaat leren hoe je hier controle over hebt, wat er ook gebeurt. Je leert hoe je je tarieven bepaalt en vooral hoe je om je vergoeding vraagt zonder te knipperen met welke spier dan ook waar dan ook in je lijf. 

Hier moet je wel in investeren. Vrijgevigheid is je niet vreemd. Gratis content bieden ook niet. Dat moet je ook blijven doen. Content moet gedeeld worden. Je moet echter geld gaan zien als iets wat je krijgt voor wat een ander van jou wil. Je troggelt het niet af van iemand. Het is geen doodzonde om geld te krijgen uit de portemonnee van een ander. En zeker niet als je je nogmaals realiseert dat dat wat jij gemaakt hebt origineel van jou is. Hoe origineel ben je? En wat is dat wel niet waard?!

En vergeet niet, je hebt geld nodig om weer te investeren en om die dingen te doen waar je van geniet.

9. Je stelt altijd je eigen agenda voorop.

Je hebt wellicht adviseurs, een coach, sparringpartners, samenwerkingspartners. En wees vriendelijk, 

charmant en integer naar hun toe. Help hun met die dingen die jij graag en goed doet. Ga echter altijd in eerste instantie voor jezelf. Jouw agenda telt, niet die van hun. Laat anderen je op geen enkele manier verleiden dingen te doen die je liever niet doet. Of waarvan je vermoedt dat het alleen hun dient. Jij bent de enige die weet wat je moet doen of zou moeten doen. Richt je daarop.

10. Je leeft altijd van binnen naar buiten leven en niet andersom.

Je zult altijd voor ogen houden dat datgene wat jij aan gedachten voorbij ziet komen, gedachten zijn die komen en gaan. Dus alles wat anderen van jou vinden of willen of denken, is wat anderen van jou vinden, willen en denken. Dat is hun verantwoordelijkheid. 

Doordat je hiermee een heldere en open mind houdt, zul je altijd weten te vertrouwen op de inzichten die als vanzelf tot je komen. Jouw natuurlijke wijsheid zal altijd waar blijken te zijn. Je weet dat jouw natuurlijke welzijn altijd bij je en in je is. Jouw natuurlijke welzijn zal je wijzen op die onuitputtelijke Pippi geest en dat krachtige hart. Zij komen altijd weer met een oplossing, met altijd weer een nieuwe kans om te leren, met altijd weer een moment om rust en vrede te ervaren, met altijd weer een klein moment van intern geluk. Er zal zich altijd iets voordoen. In jou. Als vanzelf. Zonder dat, daar buiten jou. 

11. Je neemt verantwoordelijkheid voor jouw lichaam en geest en het verwennen daarvan waar je maar kan.

Natuurlijk zul je wellicht wel eens een drankje nemen, een burgertje te veel eten of wat uren slaap tekort komen. Je bent geen monnik. Wel ben je in essentie een herbivoor. Een planteneter. Inderdaad een planteneter. Je eetpatroon zul je langzamerhand veranderen. Het liefst met een enorme sprong. De energie die van daaruit vrij komt is adembenemend. Je weet niet wat er gebeurt met je lichaam en geest. Ook zul je o.a. je luie kont weer trainen tot een massieve bonk spieren. Daar zit de spier die het sterkst is. Inderdaad, je ass! 

Kortom, je zult weer leren te bewegen. Ook je rug wordt flexibel, je lichaam sterk, je gaat complexe bewegingen leren beheersen en nog veel meer. Als onoverwinnelijke Pippi zul je dit keihard nodig hebben. Je gaat investeren in bewegen en voeden. Je verdiept je erin. Je geest en lichaam heb je al lang genoeg geteisterd. Nu is het tijd ze te verwennen en weer opnieuw te leren gebruiken. Het zal je voorstuwen, iedere keer weer. Je vindt je eigen velletjes en celletjes op een gegeven moment zo lekker, dat je denkt ‘what the fuck heb ik al die tijd gedaan met mijn meest waardevolle bezittingen?!!’

​12. Je doet datgene wat gedaan moet worden. Je hebt meer power dan je denkt.

​Je zult iedere keer weer worden verleid. Door Social Media, uitnodigingen voor feestjes, voor chillen, voor indrinken, voor shotjes, door Netflix, of door op te gaan in het drama van deze wereld en wat al niet meer. Je funzombie zal zoeken naar de WOW’s in je leven. De WOW’s die je kortstondig doen genieten. Maar nooit blijvend zijn. Die dopamine verslaving speelt dan met je. Je hebt het niet nodig. Die funzombie zal ook alle pijn (AU) uit de weg gaan. De pijn die af en toe verschijnt. De pijn die bij leven hoort. De pijn die hoort bij ondernemen. Je zult het domweg moeten voelen. En voelen zul je. Zonder daar weer een drama van te maken met jouw gedachten. Ze zijn wat ze zijn. 

Zowel die gedachten als al die gevoelens. Jouw natuurlijke vreugde, veerkracht en welzijn is altijd bij je. Als een constante power. Zomaar. Je bent ervan gemaakt. Je kunt daarop vertrouwen. Ondernemer zijn gaat vooral over jou als persoon die zich ontwikkelt. Ondernemer zijn doet een maximaal beroep op jouw natuurlijke kracht. Je zult tot een steeds grotere hoogte stijgen. Een plek van onoverwinnelijkheid en vrijheid. Niet als eindstation, maar als een permanente aanwezigheid in jou.

​En zo is het.

renaissance-soul talent persoonlijkheid vrijheid 

Share